Internacjonalizacja przedsiębiorstw

Celem Działania jest zwiększenie aktywności gospodarczej MŚP z makroregionu Polski Wschodniej na rynkach międzynarodowych. Instrument jest działaniem o charakterze doradczym, bazującym na modelu popytowym, mającym wesprzeć przedsiębiorcę w diagnozie jego potencjału w zakresie internacjonalizacji, przygotowaniu przedsiębiorstwa i jego oferty pod kątem eksportu oraz aktywnego poszukiwania partnerów biznesowych w celu wprowadzenia produktów na wybrane rynki zagraniczne.
BENEFICJENCI:
Mikro, małe, średnie przedsiębiorstwa, które spełniają warunki:
- przed dniem złożenia wniosku firma zamknęła przynajmniej jeden rok obrotowy trwający przynajmniej 12 miesięcy,
- firma osiągnęła przychody ze sprzedaży nie mniejsze niż 200 tys. PLN,
- przychody ze sprzedaży zagranicznej w ostatnim roku obrotowym firmy są mniejsze od 30% sumy przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług,
- firma dokonała wyboru Wykonawcy modelu biznesowego internacjonalizacji firmy
i podpisała z nim umowę warunkową przed dniem złożenia wniosku.
TYPY PROJEKTÓW:
Wsparcie obejmować będzie kompleksowe, indywidualne, profilowane pod odbiorcę działania związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego w MŚP związanego z internacjonalizacją ich działalności.
W ramach działania MŚP będą objęte dwuetapowym wsparciem:
- I etap – usługi doradcze w zakresie opracowania nowego modelu biznesowego w MŚP związanego z internacjonalizacją ich działalności;
- II etap – w ramach tego etapu wsparcie ukierunkowane zostanie na zapewnienie MŚP dostępu do usług doradczych oraz zakup wartości niematerialnych i prawnych związanych
z przygotowaniem do wdrożenia opracowanego na I etapie modelu biznesowego.
I etap – obejmuje usługi doradcze w zakresie opracowania nowego modelu biznesowego w MŚP związanego z internacjonalizacją ich działalność obejmujące w szczególności:
- analizę możliwości eksportowych firmy,
- wskazanie rynków docelowych oraz ich uhierarchizowanie, a także identyfikację potencjalnych kontrahentów na rynkach zagranicznych,
- koncepcję wejścia na rynek zagraniczny wraz z projekcją możliwości sprzedaży na wybranym rynku zagranicznym,
- wybór najefektywniejszych narzędzi i metod marketingowych oraz promocyjnych
(w tym wskazanie wydarzeń targowych czy kierunków misji handlowych), - rekomendacje w zakresie reorganizacji przedsiębiorstwa i przygotowania go do działalności eksportowej (organizacji działu eksportu, logistyki etc.),
- propozycje możliwych źródeł zewnętrznego finansowania działalności eksportowej
i instrumentów finansowych obniżających ryzyko eksportowe (kredyty eksportowe, fundusze poręczeniowe i gwarancyjne, fundusze dotacji, transakcje terminowe etc.)
II etap – obejmuje zapewnienie MŚP dostępu do usług doradczych oraz zakup wartości niematerialnych i prawnych związanych z przygotowaniem do wdrożenia opracowanego na
I etapie modelu biznesowego obejmujących m.in.:
- Doradztwo w zakresie wyszukiwania, selekcji, a następnie nawiązania kontaktów
z partnerami zagranicznymi i doprowadzenie zainteresowanego podmiotu do etapu negocjacji handlowych, - Doradztw o w zakresie przygotowania produktu do potrzeb rynku docelowego (w tym m.in. badanie marketingowe na rynku docelowym),
- doradztwo biznesowe i prawne w zakresie budowy kanałów dystrybucji i kanałów obsługi otoczenia formalno-prawnego umożliwiającego wejście na dany rynek zagraniczny,
- Doradztwo w zakresie projektowania materiałów reklamowych i promocyjnych, wzornictwa opakowań, projektowania katalogów i opisów technicznych produktów, projektowania logotypów i marek produktowych, a także stron internetowych (w tym aplikacji mobilnych) przeznaczonych do promocji i sprzedaży na rynkach zagranicznych),
- Zakup oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych w związku
z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności, do wysokości 20% wydatków kwalifikowalnych.
KWOTY WSPARCIA:
Maksymalny % poziom dofinansowania UE wydatków kwalifikowanych – 80%.
MAKSYMALNA WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH:
Etap I – 50 tys. PLN
Etap II – 500 tys. PLN